De handtekening van Herman van den Broek

“Felle kleuren zijn opvallend voor het werk van Herman van den Broek, maar toch is hij meer een tekenaar dan een schilder. Krachtige lijnen en vierkanten vormen bijna altijd de hoofdzaak van zijn werk. Dat geldt niet alleen voor de abstracte werken, maar ook voor de figuratieve. Een landschap, een stier en een dorp lijken in de ogen van Herman in de eerste plaats uit lijnen en vierkanten te bestaan. De lijnen zijn vaak zwart gemarkeerd, zoals in vrijwel alle Spaanse werken te zien is. Maar ook een forse strook plakband kan een scherpe lijn vormen. Aan deze lijnen herken je het werk van Herman, het is als het ware zijn handtekening.

Zodra Herman met andere mensen en gebouwen in aanraking komt, lijkt zijn ziel wel mee te veranderen. Daardoor is hij in staat een kunstwerk te maken dat vanzelfsprekend past in de omgeving waar het komt te hangen of te staan. Zijn werkwijze doet denken aan een kok die voor een nieuw gerecht op zoek gaat naar een verrassende combinatie van ingrediënten. Op dezelfde manier combineert Herman verschillende stijlen en materialen om tot een heel nieuwe vorm te komen. Zijn atelier is zijn proeflokaal.

Het werk van Herman heeft raakvlakken met het figuratieve werk van Picasso maar ook met het puur abstracte van Tapies. Ook Picasso was vooral een tekenaar, die bovendien ook allerlei stijlen heeft uitgeprobeerd. Herman is zeer geďnteresseerd in de pré-Colombiaanse kunst. Dat is niet verwonderlijk als je bedenkt dat de Colombiaanse afbeeldingen van de zonnegod geheel uit hoekige vormen en lijnen bestaan.”



English

[ Home ] [ Contact ] [ Facebook ]